Skip to content

Stijltweelingen

March 18, 2014

Sorry guys, this one is in Dutch only! But when you click on the link at the end of this post, you can enjoy the new series of videos by ‘New York Style Stories’ documentary maker Maaike Holvast.

Boudewijn (left) en Christiaan Grammer (foto: Yvonne Brandwijk)

Boudewijn (links) en Christiaan Grammer (fotografie: Yvonne Brandwijk)

Onlangs verscheen in het Modenummer van Volkskrant Magazine een bijzondere fotografieserie: Stijltweelingen. Een productie van documentairemaker, onderzoeker en voormalig stylist Maaike Holvast en fotograaf Yvonne Brandwijk. Samen legden ze verschillende duo’s in woord en beeld vast die qua stijl in meer of mindere mate op elkaar lijken. ‘Signficante anderen’ heet dat in de sociologie: ofwel de personen aan wie we ons spiegelen in het uiten van onze (visuele) identiteit.

Jammer genoeg werd een duo vanwege beperkte ruimte niet in het blad gezet: de broers Christiaan en Boudewijn Grammer. Daarom komen ze exclusief op Kiki’s Collage toch nog aan het woord: Christiaan (26, filmmaker en gitarist van ‘Lenny Ryan and the Leather Jackets’) en Boudewijn (23, master student Corporate Communication aan de UvA).

Christiaan: We worden altijd gezien als ‘De Grammers’. Ik vind het altijd wel mooi als mensen dat zeggen. Dat ze je echt als een soort van collectief zien.

Boudewijn: We vinden het ook leuk om een beetje op elkaar te lijken. Want ik zie dingen in hem die ik zou willen zijn en hij ook in mij.  Ik heb bijvoorbeeld wel altijd creatieve ideeën of zo, maar Chris kan dat beter uiten dan ik. Met zijn gitaar of met een camera. Daar kijk ik wel tegen op.

Christiaan: Ik ben natuurlijk ook gewoon ‘de oudere broer’. En ik heb voor mijn gevoel als oudste best wel veel geëxperimenteerd qua stijl. Hij kon daar de vruchten van plukken en gewoon naar mij kijken van: “Dit is niet vet, en dit is wél vet.”

Boudewijn: Vroeger keek ik zeker naar Chris, maar nu gaat het toch meer samen. Zoals die hoed, volgens mij was ik daar mee begonnen? Christiaan:  Ja, hij ontwikkeld (zich) natuurlijk ook.  En ik kijk ook naar hem en dan denk ik: “Shit waar heb je dat shirt vandaan?” We vullen elkaar gewoon heel goed aan.

Christiaan: Dit dragen we nu al zo’n 4 jaar eigenlijk. Boudewijn: Ja, eens in de zoveel tijd een nieuw leren jack en een hele zooi shirts en dat is het zo’n beetje. Christiaan: We doen alles best wel op budget, dus we shoppen veel bij de Hennes. De mannenshirts daar zijn altijd wat korter, maar bij de vrouwenafdeling heb je shirts die langer zijn en die ook gewoon mooi zitten.  En dat bespreken we dan ook met elkaar.

Boudewijn: Wij spreken eigenlijk een soort gecodeerde taal die mensen niet begrijpen. We spreken met steekwoorden. Dan denken sommige mensen van: ”Wat is er toch tussen die twee?” Christiaan: Die voelen zich soms een beetje buitengesloten. Boudewijn: Ja, dat is het gevaar van zo dicht bij elkaar staan.

Christiaan: Ik ben van huis uit best wel verlegen, maar ik heb me daarin wel meer moeten ontwikkelen. Omdat je op de kunstacademie, en door in een band te spelen toch wel het diepe in moet gaan. Maar ja, stil. Stil. Een observator.

Boudewijn:  Ik ben een soort PR man van mijn broer eigenlijk. Ik doe het woord. Christiaan: (lacht). Ja, zo is het echt! Boudewijn: Als we op een terras zitten en er komt een jongedame en die vraagt om de bestelling, dan kijkt Chris naar mij. Of als we nieuwe mensen ontmoeten dan introduceer ik mijn broer, en zo. Dat is gewoon zo gegroeid.

(Tekst – Maaike Holvast, Foto – Yvonne Brandwijk)

De reportage in Volkskrant Magazine is een afgeleide van de nieuwe serie documentaire videoportretten (‘+1’, Significant Others) die Maaike Holvast in New York van stijltweelingen maakte. De verschillende afleveringen zijn te bekijken op de website van de Volkskrant. Click HERE (Volkskrant) or HERE (Vimeo) to watch the videos.

No comments yet

Leave a Reply

